Skip to main content

Εισαγωγή

Ο ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός (ψηφιακών) υπηρεσιών (service design) είναι μια διεπιστημονική προσέγγιση για τη δημιουργική επίλυση πολύπλοκων προβλημάτων, όπως οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι φορείς του δημοσίου. Ως διαδικασία θέτει τους ανθρώπους για τους οποίους σχεδιάζουμε, τους χρήστες των υπηρεσιών, στο επίκεντρο της σχεδιαστικής διαδικασίας και λήψης των αποφάσεων.

Περιλαμβάνει συνοπτικά τις εξής δράσεις

  • Πραγματοποίηση έρευνας με χρήστες (user research) προκειμένου να κατανοήσουμε την υφιστάμενη εμπειρία τους, τους λόγους που επηρεάζουν τη συμπεριφορά τους, τις ανάγκες και τα προβλήματά τους.
  • Συν-σχεδίαση και δοκιμή διαφορετικών ιδεών προκειμένου να τεστάρουμε γρήγορα και χωρίς κόστος τι θα εξυπηρετούσε καλύτερα τους χρήστες.
  • Δημιουργία πρωτοτύπων (prototypes) ως μια πρώτη μοντέλοποίηση του πώς θα λειτουργεί η υπηρεσία και πώς θα αλληλεπιδρούν με αυτή οι τελικοί χρήστες.
  • Συνεχής δοκιμή πρωτοτύπων αλλά και της live υπηρεσίας με τους τελικούς χρήστες για βελτιώσεις.

Ο σχεδιασμός υπηρεσιών εμπλέκει ενεργά, σε όλες τις φάσεις, τόσο τους τελικούς χρήστες της υπηρεσίας, όσο και τα μέλη της ομάδας έργου καθώς και τον Product Owner (PO) και μέλη της ομάδας του . Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται βασίζονται σε πραγματικά στοιχεία και όχι σε υποθέσεις των εμπλεκόμενων (ομάδα έργου, πελάτης κλπ.) και ότι σε κάθε φάση του έργου υπάρχει κοινή αντίληψη και οπτική του τι χρειάζεται να γίνει και πώς προχωράμε.

Πώς να χρησιμοποιήσετε το εγχειρίδιο

Ο οδηγός αυτός έχει δημιουργηθεί με γνώμονα την αξιοποίησή του στο πλαίσιο των έργων της Διεύθυνσης Ψηφιακής Διακυβέρνησης της ΕΔΥΤΕ. Οι ενότητες του εγχειριδίου αντιστοιχούν στις βασικές φάσεις ενός έργου σχεδιασμού και ανάπτυξης ψηφιακών υπηρεσιών (Discovery, Alpha, Beta, Live), όπως αυτές προδιαγράφονται σε παγκόσμιο επίπεδο από άλλους δημόσιους φορείς ψηφιακής διακυβέρνησης όπως GDS (UK), DTA (AU), CDS (CA) κ.α. Στόχος του εγχειριδίου είναι αφενός να αποτελέσει τον βασικός οδηγό για τους σχεδιαστές της Διεύθυνσης και αφετέρου να επικοινωνήσει στις υπόλοιπες ειδικότητες (Αναλυτές και Developers) το πώς μπορούν να αξιοποιήσουν τη σχεδιαστική διαδικασία (design process) και τις δεξιότητες του σχεδιαστή ανάλογα τη φάση στην οποία βρίσκεται το έργο. Για να μεγιστοποιήσουμε τον αντίκτυπο του έργου, προτείνεται το ενσωματώνεται από την αρχή και καθ’ όλη τη διάρκειά του η σχεδιαστική προσέγγιση. Έτσι ο σχεδιαστής αποτελεί σταθερό μέλος της ομάδας έργου.

Αν δεν ανήκετε στη Διεύθυνση Ψηφιακής Διακυβέρνησης της ΕΔΥΤΕ σας προτείνουμε να διαβάσετε τον οδηγό ώστε να διαμορφώσετε μια σφαιρική εικόνα για την προσέγγιση του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού (ψηφιακών) υπηρεσιών (Service Design) και πώς αξιοποιείται στη Διεύθυνση. Σε περίπτωση που θέλετε να εντάξετε το Service Design σε κάποιο από τα έργα σας επικοινωνήστε μαζί μας για να συζητήσουμε σε ποια φάση είναι το έργο, ποιες είναι οι ανάγκες της ομάδας σαςώστε να διαμορφώσουμε ένα αντίστοιχο πλάνο δράσεων

E-mail επικοινωνίας: digigov-action@grnet.gr

Ειδικότητες σχεδιαστών

Η Διεύθυνση Ψηφιακής Διακυβέρνησης υποστηρίζει προς το παρόν τις εξής ειδικότητες:

Service Designer: Μεριμνά ώστε η οπτική του χρήστη να κατευθύνει τις αποφάσεις που λαμβάνονται σε όλη τη διάρκεια του έργου. Διαμορφώνει το end-to-end user journey και σε συνεργασία με τον Αναλυτή συμβάλλει στη δημιουργία το (product/service) roadmap του έργου και στη διαμόρφωση των απαιτήσεων της υπηρεσίας.

User Experience & User Interface (UX/UI) Designer: Σε συνεργασία με τον Service Designer σχεδιάζει τη ροή των ενεργειών του χρήστη μέσω prototypes και στη συνέχεια σχεδιάζει το τελικό user interface το οποίο παραδίδεται στους developers προς υλοποίηση μαζί με τον σχετικό πηγαίο κώδικα.